17 okt

Hoj!
Igår var Kaktus och jag på MH.
Det var en rolig grej!!
My och Catharina var såklart med (mina trogna, fina vapendragare som alltid ställer upp trots sjuka barn, jobb, stulna bilar och allt skit som händer) och My filmade alla momenten så förhoppningsvis så kommer filmerna upp på bloggen här sen =))
Jag har varit lite kluven till MH tidigare för som jag förstått det så är det utformat och tänkt att använda för att kolla mentaliteten på hundar som ska användas i tjänst, jakt och liknande...dvs vad som är ett "bra" resultat på mh inte alltid överensstämmer med hur jag vill att min hund ska reagera i vardagslivet.
Jag ser det som en rolig grej att göra men undrar hur mycket nytta det gör för just vår ras i den utformningen det har nu???
Ta skott tex som så många gärna framhäver att deras hund har "godkänt" på....vad menas med godkänt?? Alla hundar som genomför skottet får ju godkänt???
Spelar det egentligen mej ngn roll att min hund inte reagerar på ett skott i skogen när jag egentligen vill att hon ska kunna gå ut från lägenheten på nyårsafton utan att vara ett nervvrak??? (nu bryr sig inte Kaktus om skott, smällare och liknande, men ni fattar vad jag menar)

Vad gnälligt det blev, det lägger vi av med!
Kaktus gjorde bra ifrån sig. (i mina ögon, det enda som räknas)
Nu väntar jag på att hennes status ska bli upplagd på skk så jag kan gå in och jämföra med andra staffar!! Ska bli skoj att se vart i diagrammet hon ligger =)

______________________________________________________
1a. Kontakt, hälsning.
3 (accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan)

1b. Kontakt, samarbete.
3 (Följer med men är inte engagerad i testledaren)

1c. Kontakt, hantering
3 (Accepterar hantering)

2a Lek 1, leklust
4 (startar snabbt, leker aktivt)

2b Lek 1, gripande
3 (griper tvekamt eller med framtänderna)

2c Lek1, dragkamp
5 (griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar- även under den passiva delen-tills testledaren släpper)

3a. Förföljande
Första gången: 1 (startar inte/når ej fram till 1 hjul)
Andra gången: 5 (startar direkt med hög fast. springer förbi bytet, kan vända)

3b gripande
Första gången: 1 (nonchalerar föremålet alt. springer inte fram)
Andra gången: 2 (griper inte, nosar på föremålet

Film 1 moment 3
Film 2 moment 3

4. Aktivitet
4 (är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand)

Film från moment 4

5a avst lek, intresse
3 (intresserad, följer figuranten utan avbrott)

5b avst lek, hot/agg
1 (visar inga hotbeteenden)

5c avst lek, nyfikenhet
3 (går fram till den dolda men talande figuranten)

5d. Avst lek, leklust
5 (griper direkt. drar emot. släpper inte)

5e avst lek, Samarbete
3 (är aktiv med figuranten när denne är aktiv)
Film från moment 5

6a Överraskning, rädsla
5 (flyr mer än 5 meter)

6b Överrasknng, hot/agg
3 (visar flera hotbeteenden under längre tid)

6c Överraskning, nyfikenhet
1 (går fram efter att overallen lagts ner/går inte fram inom tid)

6d Överraskning, kvarstående rädsla.
1 (ingen tempoförändring eller undanmanöver)

6e. Överraskning, kvarstående intresse
1 (visar inget intresse)

Film från moment 6 (kommer)

7a. Ljudkänsl, rädsla
5 (flyr mer än 5 meter)

7b. ljudkänsl, nyfikenhet
2 (går fram när föraren sitter på huk o talar till skramlet samt lockar på hunden)

7c. Ljudkänsl kvarstående rädsla
1 (ingen tempoförändring eller undanmanöver)

7d Ljudkänsl Kvarstående intresse
2 (stannar upp. luktar eller tittar på skramlet vid 1 tillfälle)
Film från moment 7

8a. Spöken Hot/agg
3 (visar flera hotbeteenden under längre tid)

8b Spöken kontroll
5 (kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet)

8c Spöken rädsla
3 (uppehåller sig i huvudsak framför eller brevid föraren. växlar mellan flyktstart och kontroll)

8d Spöken nyfikenhet
5 (går fram till fig. utan hjälp)

8e spöken kontaktagande med figurant i spökdräkt
3 (besvara kontakten från figuranten)
Film från moment 8 (kommer)

9a. Lek2 Leklust
3 (startar långsamt, blir aktiv. leker)

9b Lek2 gripande
2 (griper inte. nosar bara på föremålet)

10 Skott
1 (visar ingen berördhet. snabb kontroll och sedan oberörd)
Film moment 9 och 10
_____________________________________________________________________
Annars är det lugna gatan här hemma...
Vi slappar och umgås och jag njuter verkligen av lugnet här hemma med stora tjejen för man vet aldrig hur länge det varar ;)....
Vi ska på inoff 31 oktober och sedan ner till Växjö på utställning och det är väl i princip dom två vi har innan det är dags för stora stockholm som kommer bli mycket roligt, spännande och pirrigt på många sätt......
Ha d fint så länge!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0